15.12. HÄRÄN LÄMMÖSSÄ UINUVA PIENI IHMINEN
”Heinillä härkien kaukalon nukkuu lapsi viaton.” Tutun joululaulun sanat kuljettavat meidät Betlehemin talliin, jossa joulun lapsi uinuu ensiuntaan eläinten ruoka-kaukalossa, seimessä. Myös perinteisessä joulukuvaelmassa tai seimiasetelma härällä on paikkansa Jeesuksen oikealla puolella. Härkä symboloi myös juutalaista kansaa, jonka keskelle Jeesus syntyi, kun taas aasi kuvaa muita kansoja.
”Heinillä härkien kaukalon nukkuu lapsi viaton.” Tutun joululaulun sanat kuljettavat meidät Betlehemin talliin, jossa joulun lapsi uinuu ensiuntaan eläinten ruoka-kaukalossa, seimessä. Myös perinteisessä joulukuvaelmassa tai seimiasetelma härällä on paikkansa Jeesuksen oikealla puolella. Härkä symboloi myös juutalaista kansaa, jonka keskelle Jeesus syntyi, kun taas aasi kuvaa muita kansoja.
Toisaalta härkä oli uhrieläin, ja täten sekin liittyy myös Jeesuksen
viimeisiin hetkiin. Uhraaminen on meille nykyajan ihmisille vaikeasti
ymmärrettävä asia – suorastaan vaikeasti hyväksyttävä. Miksi jonkun tarvitsisi
kuolla, jotta toiset saisivat elää?
Jos ajattelemme sotaa ja sitä uhria, jonka isovanhempamme ja heidän
vanhempansa antoivat itsenäisyyden säilymisen vuoksi, ajatus tulee paremmin
käsitettäväksi. Sotaa ei kukaan halua, mutta jos se syttyy, on valittava, millä
puolella on. Lähettäessään poikansa maailmaan Jumala valitsi ihmisen
puolustamisen pahan voimilta. Jeesus tuli maailmaan rakentamaan yhteyden Jumalan
ja synnin vuoksi Jumalastaan etääntyneen ihmisen välille. Jeesuksen antama uhri
on iankaikkinen uhri, jonka lisäksi muita uhreja ei tarvita.
Sen vuoksi eläinten läsnäolo Jeesuksen seimen äärellä merkitsee myös
luomakunnan harmoniaa. Härkä voi olla muistuttamassa meitä aiheesta, joka käy
päivä päivältä tärkeämmäksi. Ilmastonmuutos, saastuminen ja muu luonnon
epätasapaino ovat todellisia uhkia. Miten edistämme niitä toimenpiteitä, jotka
suojelevat maapalloamme?
Mika Waltari kirjoittaa: ”Jossain ajatusten keskellä nukkuu
lapsi, joka kantaa kaikkien unelmien kohtaloa pienissä käsissään ja lempeitten
juhtien huuruinen hengitys lämmittää häntä pimeässä.”
Minulle härän läsnäolo Jeesus-lapsen seimen äärellä merkitsee lämpöä, voimaa ja turvaa. Ajattelen, että aasi tuli talliin pyhän perheen mukana, lampaat paimenten, kamelit tietäjien, mutta härkä oli jo tallissa. Isäntäväkeen kuuluvana se kutsui pyhän lapsen kotiinsa.
Voisimmeko mekin kutsua joulun lapsen kotiimme? Voisiko seurakunta olla
se härkä, jonka ruumiin lämmössä, jonka tasaisen hengityksen tyyneydessä
jokainen Jumalan lapsi saisi turvaa ja rauhaa?Minulle härän läsnäolo Jeesus-lapsen seimen äärellä merkitsee lämpöä, voimaa ja turvaa. Ajattelen, että aasi tuli talliin pyhän perheen mukana, lampaat paimenten, kamelit tietäjien, mutta härkä oli jo tallissa. Isäntäväkeen kuuluvana se kutsui pyhän lapsen kotiinsa.
Kommentit
Lähetä kommentti