18.12. TÄHTINA
TOISILLEMME
Kirkasta tähtitaivasta katsoessaan ihminen tuntee itsensä
varsin pieneksi. Maailmankaikkeuden suuruus hiljentää ja hämmentää. Eipä
ihme, että me ihmiset sijoitamme Jumalan todellisuuden jonnekin tuonne tähtien
taakse. Toki tiedämme, että avaruus jatkuu äärettömyyksiin. Siksi ajatus
taivaasta onkin enemmän symbolinen käsite kuin konkreettinen paikka. Jumalan
todellisuus on meille pitkälti mysteeri, joka avautuu vasta tämän elämän
jälkeen.
Sama ajatus oli mielessäni, kun nimesin tämän blogini. Jouluun liittyvien elementtien taakse kätkeytyy ajatuksia kristillisestä todellisuudesta. Monet niistä viestivät Jumalan todellisuudesta, siitä, minkä kertomiseen sanat eivät aina riitä.
Itämaan tietäjät luottivat tähteen ja omaan kykyynsä lukea taivasta,
kun he lähtivät etsimään vastasyntynyttä kuningasta. Tähti johdatti kuin
johdattikin viisaat miehet aikanaan Jeesuksen seimen luokse. Kuinka moni meistä
uskaltautuisi pitkälle matkalle kohti tuntematonta vain tähti oppaanaan?
Luulen, että monelle ei riittäisi enää edes kartta ja kompassi, vaan
useimmilla olisi navigaattori apunaan.
Kuitenkin Jumala kutsuu meitä tällaiselle matkalle kohti
pientä tallia ja lasta, joka on Jumala itse. Tähti, joka on kautta aikojen
johdattanut ihmisen Kristuksen luo, on Jumalan sana. Vaikka Raamatun
tulkinnasta välillä kiistelläänkin, sen ydinsanoma on yksinkertainen. Jumala
lähetti poikansa, itsensä, maailmaan korjatakseen sen, mikä syntiinlankeemuksessa
särkyi. Jeesuksen elämän, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta me löydämme uuden
yhteyden Jumalaan, sekä täällä maan päällä että kerran siinä toisessa todellisuudessa,
jota kutsumme taivaaksi.
Eipä ihme, että joulun tähti onkin jo käsite sinänsä.
Varsinaista joulutähteä kutsutaan myös Betlehemin tähdeksi Jeesuksen
syntymäpaikan mukaan. Taiteessa tämä tähti esiintyy tietäjien seurassa usein kahdeksansakaraisena. Sen on syntymän ja uuden elämän
vertauskuva. Joskus joulun tähti kuvataan kuusisakaraisena, kahdesta kolmiosta
muodostuvana Daavidin tähtenä. Viisisakarainen tähti sen sijaan johdattelee
meidät pääsiäisen sanomaan, sillä sakaroiden ajatellaan kuvaavan Kristuksen
viittä haavaa. Sen kärki osoittaa ylöspäin, ja siten se voidaan tulkita voiton
merkiksi.
Kun lapsemme olivat pieniä, he saivat lahjaksi kellertäviä,
muovisia tähtiä. Minulta meni jonkin aikaa ennen kuin ymmärsin, mitä noilla
tähdillä tehtiin. Ne kiinnitettiin seinään, ja siinä ne kököttivät pitkän
päivän mitäänsanomattomina – ja imivät valoa itseensä. Illalla pimeässä ne
sitten loistivat oikeiden tähtien tavoin. Toisin kuin täältä maan kamaralta
katsoen näyttäisi tähdetkään eivät loista itsessään. Ne saavat valonsa
auringolta, aivan kuten kuukin.
Tämän ajatuksen johdattelemana voisimme ajatella, että
jokainen kristitty on kuin tähti. Hänellä on sama tehtävä kuin Betlehemin
tähdellä: johdattaa ihmisiä Kristuksen luo. Kuten tähti, hänkään ei loista omaa
valoaan, vaan saa valonsa taivaallisen linnunradan auringolta, itseltään
Kristukselta. Tähtinä voimme ilahduttaa toista ja muistuttaa siitä, mikä on
tärkeää elämässä. Kirkkomuskarilaulu kehottaa: ”Ollaan tähtiä toisillemme.”
Kommentit
Lähetä kommentti