5.12. BETLEHEMISTÄ PIPARKAKKUTALOON
Tunnemme Betlehemin Jeesuksen syntymäkaupunkina. Pieni kaupunki Palestiinan eteläisessä
osassa sai suuren tehtävän. Betlehem mainitaankin lukemattomissa
joululauluissa. Sinne tehdään myös paljon matkoja joulun aikaan.
Mutta
tiesitkö, että Betlehem-sana tarkoittaa ’leivän taloa’? Nimi viittaa siihen,
että alue on hedelmällistä viljelysmaata. Betlehem -nimi sisältää
mielenkiintoista symboliikkaa, kun ajattelemme sitä paikkana, jossa joulun
lapsi syntyi. Pyhälle perheelle ei ollut
tilaa majatalossa, joten he joutuivat yöpymään eläinten suojassa. Ei liioin
ollut sen kummempaa vuodetta tai kehtoa kuin eläinten ruokakaukalo.
Taivaallinen lapsi aloitti elämänsä ruokatermien ympäröimänä.
Paljon
myöhemmin Jeesus ilmoitti olevansa 'Elämän leipä'. Asettaessaan ehtoollisen
Jeesus konkretisoi ajatuksen itsestään leipänä. Hän viittasi kuolemaansa, joka
tapahtui ihmisten pahuuden tähden ja jonka kautta hän myös sovitti näiden
synnit. ”Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan.”
Ajatus
Jeesuksesta elämän leipänä on monisäikeinen. Leipä itsessään on kuitenkin
yksinkertainen termi. Usein se symboloi kaikkea sitä, mikä pitää meidät
hengissä. Tähän viittaavat esimerkiksi sanonnat ”leipätyö” ja ”leipä tiukassa”.
”Leipäpapiksi” haukutaan joskus kirkonmiestä tai -naista, jonka ajatellaan
tekevän työtänsä vain elantonsa vuoksi.
Piparkakku
taas on leipien leipä. Kiitollinen ihminen ei ole tyytynyt tavalliseen leipään
saadessaan joulun lapsen vieraakseen, vaan on halunnut kuvata tätä mahdollisimman
herkullisena, makeana ja mausteisena. Jos siis asiat menevät pipariksi, ne
eivät itse asiassa mene hullummin.
Saitko
sinäkin kenties oman piparipussisi, kun ’leipäpapit’ ja muut piparkakkuheput
tarjosivat niitä Vantaan asemilla adventin alla?
Kommentit
Lähetä kommentti